اخبار

پنج راه برای افزایش قدرت یادگیری دایمی برای افرادی که مصمم‌اند یاد بگیرند

پنج راه برای افزایش قدرت یادگیری دایمی برای افرادی که مصمم‌اند یاد بگیرند
نویسنده: موسسه باران
اشتراک گذاری این مطلب

یکی از این دوره‌های محبوب من، «چگونه یاد می‌گیریم»ِ پروفسور مانیشا پاسوپاتی (Monisha Pasupathi) از دانشگاه یوتا است. اخیرا در این دوره شرکت کردم تا مطالبی که دکتر پاسوپاتی بیان می‌کند را تکرار، مرور و تمرین کنم. طبیعی است که نوشتن درباره این مطالب، یکی از بهترین شیوه‌ها برای یادگرفتن بهتر آن و البته کمک به خوانندگان است. بنابراین، در اینجا پنج نکته افزایش قدرت یادگیری همیشگی را بیان می‌کنم که از جلسه چهاردهم، «یکپارچه-سازی دامنه‌های مختلف یادگیری» یادداشت‌برداری کرده‌ام.
پنج روش برای افزایش قدرت یادگیری دایمی

1- بین جلسات یادگیری فاصله بیندازید.

تکرار رمز یادگیری است اما با تکرار و تمرین بی‌وقفه چیز زیادی یاد نمی‌گیرید – دست‌کم نمی‌توانید مطالب آموخته را برای مدت طولانی در خاطرتان حفظ کنید. دوره «چگونه یاد می‌گیریم» می‌گوید بهتر است بین ساعت‌های طولانی یادگیری خود وقفه و فاصله بیندازیم. با فاصله انداختن بین یادگیری مطالب، «برای مغزمان روشن می‌کنیم که قرار نیست مسیر یادگیری مهارت یا توانایی مورد نظر را رها کنیم چون هنوز به آن نیاز داریم.» برای درک بهتر این موضوع پیشنهاد می‌کنم «گزارش تحقیق روی یادگیری با فاصله» نوشته دکتر ویل تالهایمر را بخوانید. (من هم با نوشتن این پست دارم یادگیری با فاصله را امتحان می‌کنم؛ برمی‌گردم و جلسات درسی را که قبلا شنیده بودم مرور کردم.)

2- فضایی را که درآن مطالعه می‌کنید، تغییر دهید.

مطالعات نشان می‌دهد اگر می‌خواهید از مطالبی که یاد می‌گیرید با حداکثر انعطاف‌پذیری استفاده کنید، بهتر است شرایط مطالعه یا تمرین را تغییر دهید. پرورش مهارت فورهند با حریف بک‌هند یک چیز است و بازی در مقابل بازیکنانی با توانایی‌های مختلف یا بازی در زمین‌های مختلف یا شرایط جوی متفاوت، چیز دیگری است.
اگر واقعا می‌خواهید بازیکن تنیس بزرگی شوید، باید بتوانید در شرایط متفاوت و خیلی شرایط دیگر، بازی کنید. تنها راه پرورش این توانایی، آزمودن مهارت فورهندتان در شرایط و فضاهای مختلف است.

3- مطلب را شرح و بسط دهید

شرح و بسط دادن، یعنی بین اطلاعات جدید با تجربیات و دانسته‌های قبلی‌مان ارتباط برقرار کنیم. یکی از استراتژی‌های شرح و بسط مطلب، استفاده از برقراری ارتباط است که بیشتر افراد با آن آشنا هستند. «روش مکانی» یا «قدم‌زدن ذهنی» یکی از استراتژی‌های معروف نظام برقراری ارتباط (mnemonics) است. در این روش، کلمات، عبارت‌ها یا مطالب دیگر به مکان‌های آشنا ربط داده می‌شوند.
تکرار و بازنویسی مطالب، از روش‌های قدیمی و دیرین شرح و بسط است که از پردازش عمیق مطالب جدید پشتیبانی کرده و باعث می‌شود مطالب مدت طولانی‌تری در حافظه باقی بماند.

4- انتقال مطالب به مغز را متناسب با محتوای یادگیری انجام دهید

شیوه تمرین و مرور باید با نحوه استفاده از محتوای یادگیری، تطبیق داشته باشد. مثلا من اغلب گام‌ها یا درس-های دیگر موسیقی را از روی کاغذ یا یک وسیله دیجیتال، می‌خوانم و مرور می‌کنم. حتی گاهی فیلم نواختن گام‌ها یا نت‌های خود را تماشا می‌کنم. البته اگرچه این نوع تصویرسازی به من کمک می‌کند بهتر یادبگیرم اما بالاخره باید بتوانم گیتار به دست بگیرم و آهنگی را به درستی بنوازم. برای این کار نه تنها باید نت‌های درست را بدانم بلکه باید مهارت‌های حرکتی و حس لامسه قوی برای نواختن موسیقی داشته باشم. اگر هیچ وقت گیتار به دست نگیرم، نمی‌توانم بگویم گام‌ها را درست یاد گرفته‌ام.

5- آخرین کارتان قبل از خواب مرور محتوای یادگیری در ذهنتان باشد.

خواب، فصل آخر کتاب «ده راه برای یادگیری بهتر» است . دکتر پاسوپاتی، خواب را یکی از مستقیم‌ترین شیوه‌های پشتیبانی از یادگیری می‌داند، چون «به مغز امکان می‌دهد ارتباطات عصبی مختلفی را که در حین یادگیری و تمرین ساخته شده ، تکمیل و نهایی کند.» علاوه براین، نداشتن خواب کافی ممکن است رشد نورون-های جدید را در هیپوکامپوس مغز مختل کند. هیپوکامپوس، ناحیه‌ای از مغز است که برای حافظه بلندمدت مهم و ضروری است. در نهایت وقتی خسته هستید، نمی‌توانید حواستان را خوب جمع کنید و انگیزه‌ای برای یادگیری ندارید. توجه و انگیزه، نقش بسیار مهمی در یادگیری ما ایفا می‌کنند.


اشتراک گذاری این مطلب

درباره نویسنده

موسسه باران

ارسال دیدگاه