زبان انگلیسی سازمانی

یادگیری زبان انگلیسی مدیران ، افزایش توانمندی و اثرگذار

محل موسسه باران - بوستان آب و آتش
نویسنده: موسسه باران
اشتراک گذاری این مطلب

موسسه باران، متخصص آموزش زبان انگلیسی برای مدیران با استانداردهای بین‌المللی

هر قرارداد و یا تفاهم‌نامه بین‌المللی که در یک شرکت بسته می‌شود اهمیت یادگیری زبان انگلیسی را برای مدیران افزایش می‌دهد. فرصت‌های حضور در بازار جهانی از طریق صادرات، حضور در نمایشگاه‌های تخصصی بین‌المللی برای تامین تجهیزات و ماشین‌آلات و یا فرصت‌های همکاری مشترک مدیران را ترغیب به افزایش مهارت زبان انگلیسی خود و تیم مدیریتی شرکت می‌کند. فرصت‌های جذب سرمایه‌گذاری بین‌المللی نیز یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر توجه مدیران به یادگیری زبان انگلیسی است.

موسسه باران طی 20 سال آموزش زبان سازمانی (آموزش زبان انگلیسی شرکتی) توانسته است هزاران مدیر اجرایی صنایع کشور را آموزش دهد و اعتبار و اعتماد در میان صنایع پیشروی کشور را کسب کند. موسسه باران در صنایع پتروشیمی، معادن و فلزات فعالیت چشم‌گیری دارد و فعالیت گسترده در حوزه‌های نفت، گاز، پولی و بانکی، بازار سرمایه، سازمان‌های تخصصی بزرگ کشور و صنایع فناوری‌های نوین بانکی را در کارنامه خود ثبت کرده است.

20 سال فعالیت متمرکز موسسه باران در حوزه آموزش زبان انگلیسی مدیران کشور و دریافت نظرات مستقیم از مدیرانی که با این موسسه تجربه زبان‌آموزی از پایه تا سطوح مذاکرات تخصصی بین‌المللی داشتند، انگیزه این مصاحبه را فراهم آورد تا گزارشی در زمینه فعالیت این موسسه تهیه کنیم. این گفتگو را ساعت 7 صبح در محل موسسه باران، در مجاورت پارک آب و آتش با مدیرعامل موسسه مهدی بیگی انجام شده است.

محل موسسه باران - بوستان آب و آتش

انگیزه اصلی راه‌اندازی موسسه باران چه بود؟

در مسیر زندگی شخصی و حرفه‌ای خودم تجربه خیلی خوبی از یادگیری زبان انگلیسی داشتم و به همین خاطر همیشه باور داشتم که یادگیری زبان انگلیسی می‌تواند در مسیر حرفه‌ای ما اثرگذار باشد. از همه مهم‌تر اینکه یادگیری زبان می‌تواند راحت‌تر، ساده‌تر و سریع‌تر از آنچه شنیده بودم اتفاق بیفتد و این تجربه بسیار لذت‌بخش و دلنشین است.

وقتی به یه تجربه موفقیت‌آمیزی می‌رسید، دوست دارید آن را با دیگران به‌اشتراک بگذارید. انگیزه اصلی راه‌اندازی موسسه باران این بود که تجربه یادگیری زبان انگلیسی را برای مدیران زندگی بسیار راحت‌تر، ساده‌تر و سریع‌تر کند.

بزرگترین چالش شما در ابتداری کار چه بود؟

حتما در قسمت تاریخچه سایت موسسه باران مطالعه کردید که ما کار را با سازمان‌های بزرگ کشور مثل سازمان حسابرسی و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران شروع کردیم. اکثر این سازمان‌ها تجربه‌های ناموفق زیادی را در زمینه یادگیری زبان انگلیسی با موسسه‌های مختلف داشتند، به همین دلیل به راحتی نمی‌توانستند به یک موسسه جدید دیگر اعتماد کنند.

جلب اعتماد سازمان‌های بزرگ برای اینکه راه‌ جدیدی را تجربه کنند بزرگترین چالش روزهای آغازین کار باران بود.

سازمان‌های بزرگ سخت اعتمادشان جلب می‌شد. زمانی که همین سازمان‌های بزرگ تجربه یادگیری زبان انگلیسی مدیران خود را با باران دیدند، دامنه فعالیت موسسه باران را نه تنها برای سازمان مرکزی‌شان بلکه برای سایر زیرمجموعه‌هایشان گسترش دادند.

مهم‌ترین عوامل موفقیت کاری باران چه بودند؟

مهم‌ترین عوامل اثرگذار برای اینکه بتوانیم وظیفه و ماموریت خودمان را در موسسه باران به نتیجه برسانیم، بیش از ده عامل کلیدی است که همه در کنار هم ما را به یک نتیجه واحد رسانده‌اند.

به زبان ساده‌تر همه کارهایی که لازم بود تا یک هدف مشترک را به نتیجه برسانیم دنبال می‌کردیم؛ اگر نتیجه‌ای حاصل شده، به خاطر تمرکز همه کارهایمان برای خلق بهترین تجربه یادگیری برای مشتریان باران است. بنابراین به بیان ساده «تمرکز» عامل اصلی موفقیت باران برای کسب اعتماد نزد صنایع پیشروی کشور باشد.

بزرگترین شکست شما چه بود؟

فراز و نشیب در یک کسب‌وکار جزء جدا نشدنی مسیر رشد حرفه‌ای است. وقتی نتیجه یک استخدام مطلوب نیست، وقتی یک برنامه-ریزی نتیجه دلخواه را نمی‌دهد، زمانی که به اهداف سالیانه نمی‌رسیم و یا زمانی که یک محصول نظر مخاطب را جلب نمی‌کند همه اینها را می‌توان شکست نامید ولی واقعیت این است که این موارد بخش جدایی‌ناپذیر از مسیر رشد حرفه‌ای هستند و واژه شکست بیانگر واقعیت موضوع نیست. آنچه می‌توانم بگویم توقف در کار ایجاد کردند و یادگرفتیم از آن‌ها پرهیز کنیم پرسیدن سوالات اشتباه در مسیر رشد و توسعه باران بود. در مسیر 20 ساله باران که تا به امروز آمده‌ایم پرسیدن سوالاتی که در آن‌ها حتی ذره‌ای تردید وجود داشته لحظات شکست ما بوده و هستند.

رمز حرکت رو به جلوی باران را در چه می‌بینید؟

ما هیچ فرصتی را برای یادگیری از دست نمی‌دهیم. ما بیشترین هزینه را برای یادگیری خودمان می‌کنیم از خرید کتاب گرفته تا حضور در دوره‌های آموزشی بین‌المللی. پای صحبت خُبرگان و بزرگان می‌نشینیم و سوالات خودمان را می‌پرسیم. از مشتریان خودمان یادگیری فراوانی داریم. در یک جمله باید بگویم ما به آموزش تنها بسنده نمی‌کنیم و من و همه همکاران موسسه باران را در فرآیند یاددهی-یادگیری قرار می‌دهیم. بهترین مشاوران رشد و توسعه باران مشتریان باران بوده‌اند و این یک واقعیت ارزشمند در مسیر رشد باران است.

نقطه عطف رشد باران چه بوده است؟

از منظر کسب‌وکار نقطه عطف رشد باران زمانی بود که خدمات باران را محدود به تهران نکردیم و در مناطق ماهشهر و عسلویه کار را پیش بردیم. از منظر آموزشی نقطه عطف رشد باران زمانی بود که آموزش‌های زبان انگلیسی خودمان را با حرفه و کسب‌وکار مشتریانمان تطبیق دادیم و مشتریانمان می‌گفتند ما صرفاً زبان انگلیسی یاد نمی‌گیریم و در کنار زبان انگلیسی داریم خودمان را در کارمان هم به‌روز می‌کنیم. می‌گفتند چالش‌های کاری ما محتوای درس کلاس زبان ما شده و این یعنی یک کلاس چندمنظوره که محدود به آموزش زبان انگلیسی نیست.

پررنگ‌ترین ارزشی که در باران دیده می‌شود چیست؟

همه تلاش ما معطوف این موضوع است که به آنچه وظیفه داریم انجام دهیم. نکته‌ای باقی نماند که مورد کم‌توجهی و یا بی‌توجهی قرار بگیرد. ما برای این‌که بتوانیم به موضوعات کاری خودمان در روز توجه کنیم آمادگی خیلی زیادی باید کسب کنیم و این کار سخت‌کوشی بالایی را می‌طلبد.

زمانی که مسیر آموزشی یک سازمان را ترسیم می‌کنیم توجه به جزئیات اهمیت بسیار بالایی پیدا می‌کند. در انتخاب نیروهای سرآمد برای اجرای کار باران دقت و توجه زیادی داریم. در رسیدگی به خواسته‌های مشتریان خود توجه تیمی و دقت خاصی داریم. همه این موارد ارزش‌هایی هستند که در فرهنگ باران نهادینه شده‌اند. وقتی همکاران من از مشتریان باران می‌پرسند باران را برای دوستان خود چطور توصیف می‌کنید در پاسخ یک جمله را می‌گویند:

باران یعنی توجه

بزرگترین چالش پیش روی شما چیست؟

بزرگترین چالش موسسه باران
بزرگترین چالش موسسه باران

شاید به خاطر شرایط کاری که تجربه کرده‌ایم، ما در باران کمتر به این موضوع فکر می‌کنیم و بیشترین تمرکز ما روی این است که همیشه آماده‌تر از قبل باشیم. باور داریم که آماده برنده است. همیشه آماده هستیم و تلاش می‌کنیم در این زمینه کوتاهی نداشته باشیم. این عکسی هم که از یک تیم آتش‌نشانی روی میز من می‌بینید به خاطر این است که هیچ وقت فراموش نکنیم ما باید آمادگی خودمان را برای مواجهه با تغییرات پیش رو حفظ کنیم و به موقع واکنش نشان دهیم. این شیوه کاری ارزش و اهمیت برنامه‌ریزی را برای ما دو صد چندان کرده است زیرا بخشی از آمادگی خود را در گرو نوع برنامه‌ریزی چابک و سریع خود می‌دانیم.

مهم‌ترین دستاورد موسسه باران را چه می‌بینید؟

داشتن همکاران درجه یک. داشتن مشتریانی که موسسه باران را از خودشان می‌دانند. داشتن محصولاتی که به آنها افتخار می‌کنیم. این‌ها ارکان اصلی دستاوردهای موسسه باران هستند. از منظر کسب‌وکار هم برند باران در صنایع پیشروی کشور به عنوان «موسسه‌ای پا به‌کار با بازدهی بالا» و سهم بازاری را که به دست آورده‌ایم مهم‌ترین دستاوردهای باران می‌دانیم.

از منظر مدیریتی مهم‌ترین عامل موفقیت باران در این مسیر چیست؟

باران بیشترین توجه را روی فرآیند جذب نیروی انسانی خود قرار داده است تا بتواند بهترین تجربه یادگیری را برای مشتریان خود خلق کند. بخش اجرایی و فرآیندهای عملیاتی آموزش زبان انگلیسی در سازمان‌ها پیچیده و پرظرافت است. ارائه خدمات به شرکت‌هایی که خود در حوزه آموزش پیشرفته‌ هستند و بالاترین استانداردهای اروپایی را کسب کرده‌اند کاری پیچیده است. برای ارائه خدمات مناسب و اثرگذار در سازمان‌ها همه افراد متخصص آمادگی لازم را ندارند. بعد از سال‌ها کار کردن اعتراف می‌کنم سخت‌ترین کار در باران ایجاد فرآیندی بوده که بتواند همکاران مناسب با کار باران را دعوت به همکاری کند. همه این تلاش‌ها منجر به حضور افراد حرفه‌ای و تیم‌ مدیریتی ارزشمندی در باران شده است که بتوانیم خدمات تراز اول به سازمان‌های برتر کشور ارائه کنیم.

در شرایط همه گیری ویروس کرونا شما چه کردید؟

واقعیت این است که ما هیچ کاری نکردیم و به کار خودمان ادامه دادیم. همکاران ما برای ارائه خدمات غیرحضوری و تلفنی از سال‌ها قبل آماده بودند و کار می‌کردند. تنها کاری که کردیم این بود که پروتکل‌های بهداشتی تدوین کردیم. سیستم‌های حضوری را به غیرحضوری سوییچ کردیم و از پایان هفته اول اسفندماه 98 تاکنون بدون هیچ وقفه‌ای خدمات خود را ارائه کردیم.

در این دوره با مشتریان و همکاران خودمان همدلی بیشتری در زمینه چالش‌های دوره پاندمی (همه گیری ویروس کرونا) اجرا کردیم. قیمت محصولات خود را در سال 98 و 99 یا افزایش ندادیم و یا کمترین میزان افزایش را پذیرفتیم. هزینه‌های شرکتی خود را اقتصادی‌تر کردیم. افزایش پرداختی به همکاران باران که معمولا یک بار در سال بیشتر نبود، اما در سال گذشته با مصوبه هیات مدیره در دو تا سه مرحله افزایش حقوق داشتیم.

حضور در موسسه باران و بازدید از فعالیت جاری موسسه در کنار شنیدن صحبت‌های مدیرعامل موسسه، انگیزه‌ای بیش از پیش برای یادگیری و تلاش برای من ایجاد کرد. امیدوارم این مصاحبه بتواند گوشه‌ای از فعالیت‌های ارزشمند و اثرگذار جامعه را به تصویر کشیده باشد و برای مدیران پرتلاش کشور که راه سرآمدی در صنعت خود را پیش گرفته‌اند این مصاحبه مفید باشد.

در پایان پس از بازدید از بخش‌های مختلف موسسه باران و دریافت هدیه ارزشمند کتاب «رهبری تغییر مثبت» از مدیرعامل موسسه که به امضای خودشان رسیده بود، با آرزوی حضور موسسه باران در عرصه بین‌المللی آموزش مهارت‌های حرفه‌ای زبان انگلیسی این گزارش را به پایان رساندم.

میزان رضایت شما از پست چقدر است؟
  • میزان رضایت
5

اشتراک گذاری این مطلب

درباره نویسنده

موسسه باران

ارسال دیدگاه